Vooruitdenken in een middag

Vooruitdenken in een middag

Vaak denken we te weten waar een klant behoefte aan heeft omdat een product of dienst wordt afgenomen. Maar zeg nu eerlijk, wat zegt omzet tegenwoordig? In 1965 was de gemiddelde bedrijfsduur van de grootste onderneming in Amerika (de S&P500) nog 33 jaar, in 1990 nog 20 jaar en naar verwachting zal deze krimpen naar 14 jaar in 2026. Uit deze cijfers blijkt wel dat veranderingen snel gaan. Heb jij al eens nagedacht of jouw onderneming over 10 jaar nog steeds doet wat het nu doet?

Een interview die de moeite waard is om terug te kijken is een interview tussen Sonja Barend en Maurice de Hond uit 1995. In dit interview  wordt een voorschot genomen op de internetrevolutie.
Interessant om te zien hoe lastig het is om vooruit te denken; dingen te zien die er nog niet zijn.  We zijn geneigd om oplossingen te bedenken en de toekomst te zien als verlengstuk van het verleden.

Een middagje vooruitdenken
Om erachter te komen wat nieuwe innovaties kunnen betekenen voor jouw onderneming zou een brainstormsessie kunnen worden georganiseerd waarbij computernerds, gamers, klanten en andere experts worden uitnodigt. Belangrijk hierbij is dat je de initiële behoefte van jouw klant centraal stelt en niet jouw huidige productoplossing of dienst. Nieuwe technologieën kunnen zorgen voor betere oplossingen voor specifieke behoefte. Dit idee zou uitgewerkt kunnen worden in een VSM, een A3, een BMC of een SIPOC.

Een voorbeeld ter illustratie van de initiële klantbehoefte.
Stel dat we aannemen dat iemand televisie kijkt vanwege amusement of ontspanning. Welke oplossingen liggen dan voor de hand? Meer zenders? Nieuwe programma’s? Of mag de concurrentie vooral verwacht worden vanuit apps op tablets, de mobiele telefoon, de VR bril of augmented reality?

Door goede vragen te stellen, voldoende expertises te betrekken en je open te stellen voor andere werkwijzen is te voorkomen dat je verast wordt. Om meer te weten te komen van de daadwerkelijke behoefte van de klant is het interessant te weten wat de klant zou gebruiken als jouw product of dienst niet op de markt was geweest. Uit welke hoek komt dan de concurrentie? En waarom? Dit geeft inzicht in de meerwaarde van jouw product of dienst, maar ook wat de klant nog mist.

Voorbeeld
Wil de klant werkelijk een gereedschapskist? Of eigenlijk alleen dat zijn schilderij wordt opgehangen?

Als blijkt dat je maximale flow hebt bereikt in je proces, datgene doet wat de klant graag wil en geen concurrentie verwacht uit onverwachte hoek, dan is zo’n brainstorm sessie nog steeds geen verspilling van tijd en geld. Het geeft je namelijk rust en ruimte om na te denken over hoe je de klant kunt verassen, een Moment of Truth. En dat maakt je nog toekomstbestendiger.

Leestip:
Onvoorziene gebeurtenissen met grote gevolgen zijn achteraf vaak goed te verklaren is. Een mooi boek dat hierover geschreven is de Zwarte Zwaan van Nassim Nicholas Taleb.

Leave a Reply

Close Menu